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International Management &
Information Systems

Berufsbegleitendes Zertifikatsstudium

Gestalten Sie Ihre Zukunft mit unseren berufsbegleitenden Zertifikaten

Sie sind berufstätig und möchten gezielt Ihr Wissen erweitern und sich beruflich weiterbilden? Unser Zertifikatsstudium bietet Ihnen genau diese Möglichkeit. Die rasche globale Vernetzung und kontinuierliche technologische Innovation stellen Unternehmen und Mitarbeiter ständig vor neue Herausforderungen. Unsere praxisorientierten Zertifikate bereiten Sie mit interdisziplinärem Denken auf diese Herausforderungen vor. Mit unserem Zertifikatsstudium können Sie sich in den Bereichen Internationales Management und/oder Wirtschaftsinformatik qualifizieren und dabei sowohl Ihre fachlichen als auch persönlichen Kompetenzen weiterentwickeln. Durch das englischsprachige Angebot der Fachhochschule Südwestfalen sind Sie bestens auf die Anforderungen der Zukunft vorbereitet!

Profitieren Sie von unserem flexiblen Zertifikatsstudium und wählen Sie aus 13 anwendungsorientierten Modulen unseres erfolgreichen Masterstudienganges „International Management and Information Systems – Online (IMIS Online)“. In nur wenigen Monaten erlangen Sie fundiertes Fachwissen auf akademischem Niveau in Ihrem gewählten Bereich – ohne ein komplettes Studium absolvieren zu müssen. Unser Studienmodell ermöglicht Ihnen eine selbstbestimmte Weiterbildung neben Beruf und Familie.

Ob internationale Betriebswirtschaftslehre, Wirtschaftsinformatik, Rechnungswesen und Finanzen, Marketing, Geschäftsprozessmanagement, Führung und Change Management, Innovation oder Digitale Produkt- und Projektverwaltung: Wählen Sie die Bereiche aus, die Ihren Karriereweg ebnen. Vertiefen Sie Ihr Fachwissen auf akademischem Niveau.

Mit unseren Hochschulzertifikaten, die auf ein Studium angerechnet werden können, eröffnen sich Ihnen neue Karrieremöglichkeiten. Starten Sie jetzt durch!

Module & Inhalte
Wählen Sie aus den folgenden 13 anwendungsorientierten Modulen:

Wintersemester

  • International Management
    (5 Credits Points/ECTS)
  • International Economics
    (5 Credits Points/ECTS)
  • Management Accounting & Finance
    (5 Credits Points/ECTS)
  • Business Informatics
    (5 Credits Points/ECTS)
  • Business Marketing Management
    (5 Credits Points/ECTS)
  • Leadership & Change Management
    (5 Credits Points/ECTS)
  • Information Management
    (5 Credits Points/ECTS)
  • Business Intelligence
    (5 Credit Points / ECTS)

Sommersemester

  • Business Process Management
    (5 Credits Points/ECTS)
  • Corporate Entrepreneurship & Innovation
    (5 Credits Points/ECTS)
  • E-Business
    (5 Credits Points/ECTS)
  • Enterprise Resource Planning
    (5 Credits Points/ECTS)
  • Digital Product & Project Management
    (5 Credit Points / ECTS)

Business Informatics

The module imparts skills and application-oriented knowledge from fundamental areas of business informatics, such as computer systems, computer networks, operational application systems, database systems, software engineering, and management support systems. In addition, more specific topics, such as the business process management, which is important for today’s dynamic and highly competitive as well as IT-influenced business world, fundamentals of data security and data protection, and information management as leadership actions in IT, will be dealt with.

Business Intelligence

The first part of this module comprises basic concepts of business intelligence, e.g., data warehouse, the ETL process, OLAP, and data mining. The second part is based on the theoretical and practical learning of an entire ETL process using case studies provided by the SAP University Alliance. The third part of the module concentrates on learning and using data mining processes and tools. Students are confronted with new developments in the area of business intelligence.

Business Marketing Management

Introduction to Business Marketing Management (Definition and Characteristics, Rationality and Specific Investments in Business Markets); Understanding Business Customers: Organizational Buying Behavior (Org. Buying Process, Forces Shaping OBB, Buying Center); Selecting Customers and Creating Customer Value (Value of Customers, Value for Customers); Customer Relationship Management in Business Markets (Transaction vs. Relationship Customers, Managing Customers & Customer Relationships); Services and Flexible Market Offerings (Role & Characteristics of Services, Constructing Product-Service-Bundles); Pricing (Importance and Overview of Pricing Tools, Conjoint Measurement, Value-Based Pricing, Competitive Bidding); Personal Selling (Organizing Sales Force, Key Account Management). The contents will be taught in three steps: 1. in-class teaching activities (summer camp), 2. teaching and applying contents to real case studies online (blended learning) using interactive learning tools on Moodle/eLearning platform (e.g. Wikis, Forums, Video-Conferences), 3. students develop their own case study about a particular B-to-B related decision of a real company and its analysis against the learnt background (e.g. in the company in which students are working).

Business Process Management

The process-oriented view together with the trend towards digitization opens new opportunities and challenges for businesses. Participants will be enabled to use the opportunities and to face these challenges successfully within the application area of operations management. They get to know strategies and methods of operations management with special focuses on process management and information systems. These three fields are integrated to explore and develop modern business concepts around the ideas of "Industry 4.0".

The module contains six parts: First targets and strategies of process management and of operations management are discussed. In part two, the focus is laid on design of products and services (Product Design, Criteria, Specialties of Service Design) The third part contains methods for the design & management of business processes (Business Process Design, Business Process Management, Value Stream Mapping). In part four, concepts and methods for managing the manufacturing efficiently are discussed (Facility Layout, Capacity Management, Scheduling, Enterprise Resource Planning (ERP) Lean Management & Manufacturing). Part five shows the possibilities for continuous improvement (Quality Management, TQM, ISO, Six-Sigma, Risk Management). The last part paves the development path of product and process management towards "Industry 4.0" (Industry 4.0 as new Development Paradigm, Implementing Industry 4.0)

Corporate Entrepreneurship & Innovation

Students receive in-depth knowledge of business start-ups (entrepreneurship), the characteristics of entrepreneurial behavior within organizations (intrapreneurship), and the management of innovation. A number of creative techniques and ideation methods are introduced, as well as processes for implementation. After completing this module, students should understand the unique opportunity of entrepreneurial behavior and should possess advanced knowledge and skills necessary for a) becoming a driver of innovation in established organizations or b) setting up a new, innovative business.

Digital Product & Project Management

Participants of the course are introduced into the importance of identifying customer needs for product management. Furthermore, they are supported to differentiate between digital and non-digital products, to apply different tools for strategic analyses, to develop product strategies for different competitive scenes, they learn how to manage an idea-to-launch-process, and they discuss the multiple links product management has to other departments within a company. Moreover, participants are introduced into the characteristics of projects, they learn methods to manage projects, learn how to choose the right projects, manage project portfolios, manage risk in projects, and they are introduced into digital tools to manage projects from the beginning of their project lifecycle up until the end of their lifecycle, including managing the right amount of project closure activities.

E-Business

In the first part of the module, students elaborate the basics of e-commerce and e-business, they discuss the dynamic development of the technological infrastructure and company-specific diffusion of e-business and e-commerce concepts. The second part concentrates on strategies and applications, in particular the customer relationship and the supply chain management as well as the electronic procurement. Furthermore, e-business models and their specific characteristics are covered, e.g., with regard to network effects, another focus is put on digital marketing.

Enterprise Resource Planning

After discussing the main idea of ERP systems in contrast to alternative solutions (Best of-Breed), the core business processes in SAP ERP are covered. After this, the module focuses on the strategic value of ERP systems, using the live simulation ERPsim. Finally, ERP system implementation and configuration are addressed and current developments, e.g., InMemory databases, are dealt with.

Information Management

After covering the conceptual foundations of Information Management and looking at the dynamic development of the relevant socio-technical environment this module focuses on Managing Information, Managing Information Systems, Managing Information and Communication Technologies, and the Management of the Information Management Function. A complete set of process management, process modeling, and process mining will provide the basics of optimizing business. In addition, the IT-Infrastructure Library (ITIL) & COBIT, which contains a collection of best practices for IT Service Management, is dealt with. Moreover, a practical project in content management system will enhance the concept of implementing information management knowledge.

International Economics

The module comprises three main areas: the European Central Bank (ECB) and its monetary policy, European integration and foreign trade. The starting point is a detailed introduction to the German and European economy. The first focus is put on the ECB's role in the institutional mix, the refinancing process of commercial banks, and the transmission process of monetary policy. Recent developments like virtual currencies are also dealt with. Focus two covers the process of economic integration in general as well as in the specific context of the European integration. Recent developments (Brexit etc.) are discussed. In the third focus, foreign trade topics, i.e., exchange rate systems, the formation of exchange rates in a small and open economy as well as the essential theories of pricing (UIP, PPP) are thematized.

International Management

The module consists of three parts: 1. Development and Future of International Business and Globalization, 2. Developing International Strategies: Markets, Production, Innovation, 3. Intercultural Management & International Human Resources.

Leadership & Change Management

The module discusses principles involved in organizational change and outlines how to manage that change. In particular, the role of leadership and teamwork is addressed, with special emphasis on industrial organizations. Initially, we will analyze how an organization works, how change affects organizations, the most common types of organizational change, as well as management tools and techniques required as an organization passes through various stages of the change cycle. On that basis, the selection of a leadership style appropriate for a team performance context, how to build trust between team members, how to truly empower others and how to manage the conflicts that arise over task performance and interpersonal issues will be discussed. Where appropriate, examples and case studies of change management and leadership styles in managing change are used. The module contains three parts: 1) the foundations of organizations, 2) strategies for planning change, 3) implementation of change in corporations and how to manage it.

Management Accounting & Finance

Part I: Management Accounting: Control Systems and Performance Measurement, Shareholder Value, Incentive Systems; Part II: Investment Decisions: Investment Criteria and their Critical Evaluation, Discounted Cash Flow Analysis, Project Analysis; Part III: Financing: a) Risk: Risk and Return, Diversification, Market vs. Unique Risk, Capital Asset Pricing Model, Weighted Average Cost of Capital und Company Valuation b) Financial Analysis and Planning: Long-Term and Short-Term Planning, Liquidity c) International Financing: Foreign Exchange Markets, International Investment Decisions. Each chapter will be followed by case studies, which require the application of learnt contents to real-life company situations. The exercises and case studies will be solved with MS Excel. Solutions will be discussed in international teams via the e-learning platform Moodle by applying its various tools of electronic co-operation (wikis, tasks, video and electronic material uploads, video conferences, badges etc.). Optional Excel courses are offered to provide a rather homogeneous Excel knowledge in class.

Berufsbegleitendes Online Fernstudium

Unser bewährtes Fernstudienkonzept ermöglicht es Ihnen, selbstorganisiert zu lernen, wann es Ihnen passt. Nutzen Sie modernste E-Learning-Tools und tauschen Sie sich international aus. Alle Lehrveranstaltungen finden berufsbegleitend und hauptsächlich digital statt. Moderne E-Learning-Konzepte und Tools ermöglichen Ihnen ein selbstorganisiertes Studium nach Ihren individuellen Bedürfnissen. In einigen Modulen ist eine optionale ergänzende Präsenz vorgesehen.

Die Weiterbildungsmodule sind auf ein berufsbegleitendes Studium ausgerichtet und richten sich an Berufstätige, die neben ihrem Job neues Wissen erwerben und sich weiterbilden möchten.


Kompetenzen stärken

Durch unser Zertifikatsstudium werden Sie neben den fachlichen und methodischen Kompetenzen auch Ihre personalen, sozialen und kommunikativen Fähigkeiten stärken. Nutzen Sie die Chance, Ihre Fremdsprachenkenntnisse und interkulturellen Fähigkeiten durch den Einsatz der englischen Fachsprache und den internationalen Hintergrund der Mitstudierenden weiterzuentwickeln. Durch den fachübergreifenden und internationalen Austausch mit Teilnehmern aus verschiedenen Branchen erweitern Sie zudem Ihren beruflichen Horizont.


Arbeitsaufwand, Prüfung & Anrechenbarkeit

In jedem Modul erwartet Sie eine Portfolioprüfung, die aus verschiedenen semesterbegleitenden Elementen besteht (z.B. Wissenstests, kleinere Seminararbeiten, Fallstudien, praktische Aufgaben usw.). In einem vertretbaren Zeitaufwand von etwa 4 Monaten (1 Semester) pro Modul erwerben Sie wertvolle neue Kompetenzen für Ihren Job. Jedes Modul umfasst 5 Credit-Points, wofür etwa 125 Arbeitsstunden vorgesehen sind. Der tatsächliche Aufwand hängt jedoch stark von Ihren individuellen Lernvoraussetzungen und Ihrem Lerntempo ab.

Dank der einheitlichen Bewertung mit Credit-Points im ECTS-Standard lassen sich Ihre Leistungen problemlos auf ein vollwertiges Masterstudium anrechnen. Sie können die Weiterbildungszertifikate entweder auf das IMIS Online-Studium oder auf andere Studiengänge an akkreditierten Hochschulen im europäischen Hochschulraum anrechnen lassen.

Starten Sie Ihre Weiterbildung noch heute und gestalten Sie Ihre Zukunft aktiv mit unserem berufsbegleitenden Zertifikatsstudium International Management & Information Systems!

Kosten & Abschluss

Die Kosten für die Teilnahme an den Modulen des Zertifikatsstudiums inkl. Betreuung und Prüfung belaufen sich pro Modul und Semester auf 850€.

Nach erfolgreichem Absolvieren eines Moduls, wird Ihnen ein Weiterbildungszertifikat der Fachhochschule Südwestfalen ausgestellt. Wird eine Prüfungsleistung als nicht ausreichend bewertet, wird Ihnen ein Teilnahmezertifikat ausgestellt, sofern Sie mindestens 75 Prozent der Inhalte bearbeitet und an mindestens 75 Prozent der synchronen Veranstaltungselemente teilgenommen haben.

Das Weiterbildungszertifikat enthält die genaue Bezeichnung des absolvierten Moduls, die Zahl der erreichten ECTS Credits sowie die Prüfungsnote des Moduls und wird zweisprachig in Deutsch und in Englisch ausgestellt. Die erreichten Leistungen können Sie auf unser „International Management and Information Systems – Online“ Studium (und auch auf andere Studiengänge an akkreditierten Hochschulen des europäischen Hochschulraums) anrechnen lassen.

Vorteile

Vorteile unseres Zertifikatsstudiums:

  • Berufsbegleitend und flexibel: Studieren neben Beruf und Familie möglich.
  • Modulare Struktur: Individuelle Schwerpunktsetzung durch Auswahl einzelner Module.
  • Aktuelle Inhalte: Ausrichtung auf die Anforderungen des Arbeitsmarkts.
  • Praxisorientiert: Anwendungsbezogene Module mit berufsrelevantem Wissen und schneller Umsetzbarkeit im Beruf.
  • Hochschulniveau: Akademisches Wissen in den gewählten Fachbereichen. Studium an einer renommierten und akkreditierten Hochschule.
  • International: Förderung von Fremdsprachenkenntnissen durch englischsprachiges Studium. Zusammenarbeit mit Studierenden aus verschiedenen Ländern zur Erweiterung interkultureller Fähigkeiten.
  • Interdisziplinär: Teilnahme von Studierenden aus verschiedenen Branchen und Fachrichtungen, z. B. BA und Informatik.
  • Anrechenbarkeit: Die absolvierten Module können auf ein vollwertiges Masterstudium angerechnet werden.
  • Karrierechancen: Erweiterte Qualifikationen eröffnen neue berufliche Möglichkeiten.
  • Kostenreduktion: Keine Studiengebühren für den kompletten Masterstudiengang.

Zugangsvorraussetzungen

Hochschulabschluss

Zugangsvoraussetzung für die Aufnahme des Zertifikatsstudium „International Management and Information Systems“ ist ein erster Studienabschluss.

Berufspraktische Erfahrung

Nachweis einschlägiger qualifizierter berufspraktischer Erfahrungen im Umfang von mindestens zwölf Monaten.

Sprachliche Anforderungen

Qualifikationsnachweis: aktueller TOEFL-Test mit mindestens 575 Punkten in Papierform (Paper-Based-Test), 232 Punkten in Computerform (Computer-Based-Test), 91 Punkten in der Internetform (Internet-Based-Test); IELTS-Test mit einem Gesamturteil von mindestens 6.5 auf der Wertungsskala (vorausgesetzt wird eine Wertung von mindestens 6.0 in den Bereichen Leseverständnis und Schreiben). Die Nachweispflicht entfällt für Bewerberinnen und Bewerber, die ihre allgemeine beziehungsweise fachgebundene Hochschul- beziehungsweise Fachhochschulreife an einer deutschsprachigen Einrichtung erworben haben.

Anmeldung

Termine

Das Sommersemester startet im April und das Wintersemester im Oktober eines Jahres.
Informationen über die im Folgesemester angebotenen Module mit Formularen zur Belegung werden hier bereitgestellt.

Angebotene Module Wintersemester 2024/25

Folgende Module können Sie im Wintersemester 2024/25 belegen:

  • International Management
    (5 Credits Points/ECTS)
  • International Economics
    (5 Credits Points/ECTS)
  • Management Accounting & Finance
    (5 Credits Points/ECTS)
  • Business Informatics
    (5 Credits Points/ECTS)
  • Business Marketing Management
    (5 Credits Points/ECTS)
  • Leadership & Change Management
    (5 Credits Points/ECTS)
  • Information Management
    (5 Credits Points/ECTS)

Formulare

Schicken Sie uns das ausgefüllte Anmeldeformular zusammen mit dem Antrag auf Gasthörerschaft und den erforderlichen Anlagen per Post oder Fax an folgende Adresse zu:

Fachhochschule Südwestfalen
Fachbereich Elektrische Energietechnik
Center for Business Education
Jennifer Beckmann | Zertifikatsstudium
Lübecker Ring 2, 59494 Soest

Fax: +49 (0)2921 378 3409

Im Formular wählen Sie die Studienmodule, die Sie im kommenden Semester belegen wollen.